معرفی قسمت های Autodesk Inventor Professional
نوشته شده توسط : بهرامی

قسمت Sheet metal:

این محیط جهت طراحی ورقکاری و گرفتن خروجی صفحه گسترده و محاسبات مربوط به آن میباشد. داشتن محیط پانچ و دستورات متنوع جهت ورقکاری باعث شده تا هرنوع ورقکاری را به راحتی مدل و تحلیل کرد.
 Sheet metal-1
Sheet metal-2
قسمت Assembly:
در این محیط کار میتوانید براحتی قطعات مدل شده را با دستورات کاربردی خاص این نرم افزار اسمبل کنید. از دستورا ت ویژه این محیط نیز میتوان به پارامتریک کردن مدل و اسمبل جهت ایجاد قطعات مشتق شده از یک مدل و دستوراتی مانند  Motion وTransitional  برای تعریف رفتار قطعات نسبت به هم نام برد. همچنین در این محیط  میتوان از محیط های Tube and Piping ، Welding ، Inventor Studio  ، Frame Generation ، Stress Analysis Dynamic Simulation  و  Cable & Harness  و ..نام برد که در ادامه بصورت کاملتری مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این محیط دسترسی کاربر به کتابخانه استاندارد نرم افزار، امکان پذیر میباشد. این کتابخانه شامل حدود یک میلیون قطعه استاندارد میباشد که در مقایسه با دیگر نرم افزارها بی نظیر میباشد. در طول کار با نرم افزار شما توانایی طراحی انواع قطعات بصورت استاندارد را دارید.
 Assembly
قسمت Weldment:
بخش  Weldment این نرم افزار بسیار قوی و کاربردی میباشد. علاوه بر جوشهای عادی و استاندارد، دستور Groove برای ایجاد جوشهایی بکار میرود که بین بخش های خالی دو یا چند قطعه قرار میگیرد و در واقع فضای خالی بین آنها را پر میکند. علاوه بر آن محاسبه مقدار الکترود مصرف شده برای این جوشها نیز دارای اهمیت زیادی بود که این نرم افزار قدرت محاسبه آنرا دارد و  اطلاعاتی مانند حجم و وزن جوش را بصورت گزارش  ارائه میدهد و میتواند این اطلاعات را بصورت فایل نرم افزار EXCEL در اختیار کاربر قرار دهد. علاوه بر آن محاسبات جوشهای گوناگون و ارائه ضریب اطمینان جوش باعث شده است از این ویژگی برای اطمینان از دوام انواع جوش ها استفاده شده و قبل از عمل جوشکاری بصورت کامل شبیه سازی صورت گیرد. همچنین  دیگر ویژگی محیط جوش نرم افزار ایجاد و نمایش علائم جوشکاری در محیط 3 بعدی میباشد که به درک بهتر از عملیات جوشکاری کمک بسزایی میکند.
 Weld
قسمت Presentation:
این محیط جهت متحرک سازی نماهای انفجاری و قطعات اسمبل شده میباشد که در قطعات پیچیده میتواند دید بسیار خوبی از قطعه به سازندگان آن بدهد . خروجی فرمتهای گوناگون تصویری از حرکت قطعات نیز از قابلیتهای این قسمت است.
 Explode
قسمت Drawing :
در این قسمت میتوان از قطعات مدل شده نماگیری کرد. سادگی و در عین حال توانایی بالای این محیط باعث شده تا هر نمای دلخواه و برشهای گوناگون از قطعات براحتی قابل تهیه باشد. خاصیت ایجاد block  همانند نرم افزار CAD و همچنین گرفتن خروجی DWG از نماهای ایجاد شده باعث میشود تا این نماها را در هر کجا با نرم افزار AutoCAD  باز کرد. این خاصیت بویژه برای شرکتهایی که طرف حساب کار آنها با نرم افزار AutoCAD کار میکنند یا دستگاههای ماشینکاری که با فرمت DWG سازگاری دارد بسیار مهم است.
 Drawing-1
Drawing-2
قسمتDesign Accelerator :
بخش Design Accelerator برای ایجاد قطعات استاندارد به کار میرود، شما براحتی میتوانید قطعات پیچیده ای مانند انواع شفت ها، چرخدنده های ساده و حلزونی، بادامکها، بلبرینگ ها، فنر ها، انواع پین ها و پیچ ها،انواع تسمه ها و پولی ها، و زنجیرها و چرخ زنجیرها و ... را ایجاد نمایید. البته برای این کار شما بایستی شاخص های خواسته شده را وارد نمایید و پس از اطمینان از مقاوم بودن این قطعات و یا اطمینان از صحت عملکرد مکانیزمها ی انتقال قدرت در قسمت محاسبه ، نرم افزار قطعه یا مکانیزم انتقال قدرت شما را ایجاد میکند. نکته مهم در اینجا محاسبه نیروهای وارد بر قطعه  و دادن اندازه های پیشنهادی متناسب با شرایط شما توسط نرم افزار میباشد. بدین ترتیب شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که قطعه یا مکانیزم طراحی شده مناسب با محیط اطراف خود است. بدین ترتیب این محیط برای شرکت های ماشین سازی بسیارمناسب میباشد و همانطور که اشاره شد علاوه بر مدل کردن این قطعات پیچیده امکان محاسبه آن نیز وجود دارد.همچنین، دستوری برای انتخاب تلرانس ها و انطباقات که از مسایل مهم طراحی میباشد، در این قسمت موجود است. این قسمت شامل هندبوک مهندسی میباشد که بسیار کامل بوده و برای طراحی میتوان از آن کمک گرفت.
 Design
قسمتFrame Generator :
در بخش   Frame Generation میتوان سازه ایجاد کرد. در این قسمت کافیست سازه را بصورت شماتیک با استفاده از  3D Sketch  کشیده و سپس در مسیرهای کشیده شده انواع فریم های استاندارد نظیر نبشی، ناودانی، تیر آهن، پروفیل های گوناگون و... را از کتابخانه استاندارد نرم افزار انتخاب نمایید تا بصورت خودکار در مسیرهای کشیده شده قرار گیرند و سپس با استفاده از دستورات مخصوص این محیط محل تقاطع فریم ها را برش بزنید، فاصله بگذارید، سوراخکاری کنید و در نهایت جوش بزنید یا ببندید. این محیط به جرات یکی از قویترین محیط های ایجاد سازه میباشد که دارای کارایی فوق العاده ای میباشد، مخصوصا طرز قرارگیری فریم ها نسبت به هم براحتی قابل انتخاب است. از این ویژگی میتوان برای طراحی انواع سازه های فلزی، پلکان ها، انواع دکل ها و... اشاره کرد. با استفاده از قابلیت آنالیز نیرو ، میتوان سازه ایجاد شده را تحلیل نمود و به نظر میرسد تا حد زيادی میتوان از این قسمت نرم افزار به جای نرم افزارهایی مانند SAP استفاده نمود.
 Frame
قسمتDynamic Simulation :
بخش Dynamic Simulation  دارای اهمیت زیادی برای قطعاتی که شرایط تحلیل نیرو در آنها بصورت ثابت نیست میباشد. همانطور که از نام این محیط پیداست تحلیل نیرو و رفتار قطعات یک مجموعه در حالت غیر ثابت میباشد. برای شبیه سازی دینامیکی بایستی تمام موارد اتصال قطعات با یکدیگر بصورت اصولی و با قیدهای سه بعدی صورت گرفته باشد، گراف حرکتی و همچنین ایجاد نیرو توسط حرکت ماوس به مجموعه، از نکات منحصر به فرد این محیط میباشد. این قسمت با Inventor Studio  در تعامل کامل هستند و ترکیب این دو میتوانند یک فیلم حرفه ای  از هر نظر ایجاد کند. از این فیلم ها بیشتر جهت نشان دادن طرز کار مجموعه ها و ارتباط قطعات با هم و همچنین تبلیغ استفاده می کنند.
 Dynamic
Dynamic-2
قسمتStress Analysis :
این محیط به طراح کمک می کند که قطعات یا سازه های خود را تحلیل استاتیکی کند. محیط ساده، در عین حال کاربردی ، نمایش گرافیکی زیبا و دادن گزارش های کامل ، از ویژگیهای خوب این محیط بشمار می رود.
 Analyse
قسمتInventor Studio :
این قسمت به شما کمک میکند تا از قطعات مدل شده یک فیلم بسازید. در این قسمت میتوان تمام فاکتورهای یک متحرک سازی را تعریف کرد. از چرخش دوربین همراه با چرخش قطعه گرفته تا ناپدید کردن قسمتی از مدل برای دید بهتر. به عنوان مثال برای دیدن قسمتهای داخلی یک مجموعه بایستی پوسته آن بصورت موقت ناپدید و دوباره دیده شود. چرخش و جابجایی دوربین در هنگام کار کردن یک مجموعه زیبایی کار را دوچندان میکند. زمینه پشت مجموعه متحرک قابل تغییر میباشد. همچنین ابزارهایی برای تعریف زاویه و رنگ نور تابیده شده به صحنه، تعریف ماده برای قسمتهای مختلف یک مجموعه، قابلیت گرفتن عکس از مجموعه با کیفیت بسیار بالا و طبیعی و همچنین انتخاب انواع فرمت های تصویری نیز از دیگر نکات این محیط میباشد.
 Studio
قسمتAEC Exchange :
این قسمت به شما کمک می کند تا از قطعات استاندارد از قبیل اتصالات سینی های کابل ، اتصالات لوله های حفاظ ، اتصالات کانالها ، اتصالات لوله و اتصالات الکتریکی در طراحی استفاده کنید.
 
قسمتCable and Harness :
این قسمت از نرم افزار برای ایجاد سیم ها و کابل ها برای طراحی قسمتهای الکتریکی پیش بینی شده است. بهره گیری از سیم ها و کابل های استاندارد و محیط کاری ساده از ویژگیهای خوب این محیط بشمار میرود.
 Cable
قسمتTube and Pipe :
این قسمت از نرم افزار فوق العاده نیرومند و با کارایی بالا میباشد. برای مسیر لوله کشی شده، ابتدا مسیر لوله کشی را ترسیم نموده و پس از آن کافیست نوع استاندارد لوله کشی را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید و سپس با اجرای یک فرمان کل مسیر برای شما مدل میشود. تمام زانویی ها و تقاطع ها طبق استاندارد انتخاب شده، ایجاد میشوند. در صورت لزوم نیز شما میتوانید از بین صدها مدل قطعات استاندارد مربوط به Piping  قطعاتی مانند انواع  Valves, Flanges, Gaskets ReducersFittings, Adapters, Branches, Bushings, Caps, Connectors, Couplings, Crosses, Elbows, Nipples, Plugs, Reducers, Ret-urn Bends, Tees, Adapters و... را انتخاب و بعد از مشخص نمودن اندازه، آنرا در بین مسیر قرار دهید. همانطور که اشاره شد ابتدا باید استاندارد Pipng  انتخاب شود و سپس به کشیدن مسیر پرداخت. از استانداردهای موجود در این نرم افزار میتوان به انواع استانداردهای ASME  اعم از جوشکاری یا رزوه شده، استاندارد هیدرولیک  برای لوله های هیدرولیک، لوله های PVC و.. اشاره کرد.
 Pipe
قسمتInventor Vault :
این قسمت یک گروه کاری مدیریت داده ها است که به کمک آن میتوانید کل پروژه و طراحی را تحت نت به اشتراک بگذارید و برای کاربران آزادی و محدودیت ایجاد کنید. استفاده از Inventor Vault، به افزایش سرعت ، کم شدن اشتباهات و برنامه ریزی بهتر پروژه ها کمک شایانی میکند.
 
قابلیت های دیگر نرم افزار:
         _شبیه سازی کل پروسه ساخت سازه های صنعتی ، که میتوان مراحل آماده سازی ، جوشکاری و ماشینکاری را در قالب یک فایل ایجاد کرد و همچنین میتوان از هر مرحله نماگیری جدا برای ایجاد نقشه ها کرد.
        _ تبادل فایل با نرم افزارهای CATIA , Pro/ENGINEER , SolidWorks , AutoCAD , Parasolid , JT , UGS NX:
 
     -در ورژن 2011 این نرم افزار، طراحی قالب نیز اضافه شده است.

 




:: بازدید از این مطلب : 3907
|
امتیاز مطلب : 163
|
تعداد امتیازدهندگان : 54
|
مجموع امتیاز : 54
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
مسعود در تاریخ : 1391/11/16/1 - - گفته است :
سلام اگر ممکنه کتابی در مورد همه محیطهای اینونتور می خواستم ممنون و سپاسگذار

/weblog/file/img/m.jpg
رضا در تاریخ : 1391/6/22/3 - - گفته است :
سلام
من یه کتابی درمورد آموزش همه محیطهای اینونتور میخواستم ونیز یه سری نقشه آماده برای اینونتور ویه سرینقشه برا تمرین خود
باتشکر از شما وبلاگ خوبتون


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: